N=1, een poging om mijn biologische klok stop te zetten

Ik ben Roland Verment ik ben 40 jaar en doe Donald Duck na. Net als Donald Duck wil ik het liefst niet ouder worden.

Sinds kort is “longevity” mijn hobby geworden, ik wil mijn biologische klok zoveel mogelijk stagneren en indien mogelijk zelfs een beetje terug draaien. Als studie heb ik psychologie gedaan richting neuropsychologie, en werk momenteel als neurofeedbacktherapeut. Mijn interesse voor gezondheid is er altijd al wel geweest, heb ook een blauwe maandag medicijnen gestudeerd, maar het liefst benader ik gezondheid vanuit een “positieve” invalshoek. Dus liever preventie dan curatie, liever een hersentraining (neurofeedback) dan labels plakken op mensen (ADHD, PDD-NOS, Depressie etc.).

Het “lifehacken” is ook iets dat me altijd al bezighoudt, op de foto zie je me bijvoorbeeld in een pak en overhemd gemaakt van sportstof, ik kan daar dus net zo goed even in gaan squashen, of op reis om alle Blue Zones in de wereld te bezoeken 😛

Longevity heeft al geruime tijd mijn interesse en ik ken het concept van de Blue Zones al jaren, ik volg al decennia mensen als Raymond Kurzweil die een hele radicale aanpak verkiezen om jong en vitaal te blijven. Met diverse supplementen en concepten als het paleodieet ben ik al bekend, maar tot nu toe heb ik dit niet op een gestructureerde en consistente wijze toegepast over een langere periode, met een duidelijk doel en biomarkers.

Nu ik hier toch aan ben begonnen lijkt het me leuk om dit te delen via een reeks blogartikelen, hopelijk kunnen mijn ervaringen enig houvast bieden in de overvloed aan mogelijkheden op het gebied van gezondheid en longevity, of kan het juist tonen hoe het niet moet, de tijd zal het leren.

 

 

In dit eerste artikel de start van dit persoonlijke experiment en het startpunt

De aanloop?

Afgelopen zomer ging bij mij ineens een gezondheidsswitch om. Het is denk ik een samenloop van omstandigheden geweest, in Maart 2018 bereikte ik de leeftijd van 40 jaar, normaal gesproken zou dit ±50% van mijn leven (lifespan) moeten zijn en over het algemeen zit je dan al ruim over de 50% van je gezonde en actieve levensjaren (healthspan).

Geen prettig vooruitzicht dus… Daarnaast las ik het boek Oermens 2.0 waarin werd geadviseerd vooral buiten te sporten, weg van de bedompte ruimtes in sportscholen. Alhoewel ik altijd een hekel heb gehad aan hardlopen lukte het me ineens om elke dag te hardlopen, echt letterlijk elke dag, gelukkig zonder enige vorm van last of blessures.

Elke dag loop ik minimaal 5 kilometer hard. Tezamen met het letten op calorieën en vervangen van ontbijt en lunch met een maaltijdshake is het me in een half jaar tijd gelukt om ongeveer 30 kilo kwijt te raken, nu zit ik op mijn streefgewicht van 80 kilo bij een lengte van 1.80. Ik kreeg als het ware de smaak te pakken en besloot me verder te gaan verdiepen in leefstijl en longevity.

Keuzestress

In deze tijd is een belangrijke stressfactor keuzestress. Voor werkelijk alles zijn er teveel keuzemogelijkheden, dit geldt al helemaal voor iets als longevity. Er zijn 1000en artikelen, lifestyle-, dieet- en supplementen adviezen te vinden. Ik heb ooit ergens gelezen dat je brein eigenlijk maar ingericht is om keuze te maken uit vijf opties (in de prehistorie bijvoorbeeld jagen, eten, seks, slapen of verkennen?). Vijf voelt ook gevoelsmatig goed aan wat mij betreft voor het overzicht houden van taken. 3 is erg karig, 7 elementen passen gemiddeld gezien in ons werkgeheugen, maar dit voelt weer als erg veel aan.

Als je 5 elementen in je werkgeheugen hebt, kun je 2 steeds verschuiven en het nog allemaal goed bijhouden. Ik heb dus geprobeerd circa 5 elementen in mijn leven toe te voegen en te optimaliseren om mijn longevity te verbeteren. Daarnaast gebruik ik circa 5 biomarkers om mijn biologische leeftijd te “meten”.

Theorie

Ik heb me ingelezen, podcasts geluisterd en youtube video’s gekeken van experts op het gebied van longevity. Met name de arts Peter Attia en de onderzoeker Aubrey de Grey waren voor mij belangrijke bronnen van informatie, maar ook het boek de houdbare man van Pim Christiaans. In het volgende blog ga ik meer in op de interventies die ik heb en ga nemen en de theorie hierachter.

Waar sta ik?

Om te kijken waar ik “sta” heb ik onlangs aantal testen gedaan en heb ik enkele andere nog op het programma staan.

1. Lichamelijke conditie

Allereerst heb ik een uitgebreide sporttest gedaan, waarbij ik met allerlei apparatuur als bagage op een hometrainer een steeds groter wattage moest wegtrappen, totdat ik het opgaf. Tot mijn opluchting en verbazing scoorde ik zowel qua maximaal vermogen als VO2 Max in de categorie “uitmuntend” voor mijn leeftijdscategorie. Zelfs als ik 18 jaar oud was geweest had ik een goede of zeer goede conditie gehad. Het hardlopen heeft dus geloond. Wel vraag ik me af hoe mensen die mijn inziens echt een goede conditie hebben (marathonlopers, goede amateursporters, topsporters etc.) wel niet scoren op zo’n test. Mijn labwaarden waren ook allemaal in orde, maar bij nader googelen bleek mijn cholesterol toch nog redelijk aan de hoge kant te zitten, kanttekening is wel dat dit de totaalwaarde van cholesterol is, dus een optelsom van HDL (gunstig) en LDL (ongunstig) cholesterol. Mijn glucosewaarde was goed, zeker gezien het feit dat ik voorafgaand aan de test nog snel even een Mars had gegeten. Maar ook deze waarde kan netter, hierover later meer. Mijn conclusie op dit punt is dat ik mijn conditie niet verder hoef te verbeteren, maar puur in stand moet houden, door dagelijks te blijven hardlopen en wandelen. Om mijn insuline resistentie nog meer te verbeteren ga ik meer interval- en krachttraining doen.

 

2. Bloeddruk en hartslag

Door het trainen zit mijn hartslag nu rond een mooie 55 slagen per minuut. Mijn bloeddruk was bij de laatste meting 72/108, tot voor kort zat mijn hartslag gemiddeld rond de 60 slagen per minuut en was de bloeddruk 80/120, het lijkt dus alsof ik ineens een soort drempel heb overschreden, in principe in de goede zin lijkt me. Een verder daling van de bloeddruk of hartslag lijkt me niet nodig.

3. Glucose

Via een glucosemeter meet ik nu regelmatig het glucosepeil in mijn bloed. Volgens longevity expert en arts Peter Attia, is een glucosepeil van rond de 4.7 mmol/l (85 mg/dl) ideaal. Om te testen hoe snel mijn lichaam glucose kan verwerken, en hoe gevoelig mijn cellen dus zijn voor insuline zal ik 2 blikjes Mountain Dew drinken en de uren daarna het glucosepeil checken. Het resultaat hiervan post ik in de volgende blog.

 

 

4. Labtesten

Voor het bijhouden van mijn cholesterolwaardes koop ik een aparte meter, zodat ik regelmatig LDL, HDL en de Triglyceriden kan meten. Verder wil ik de volgende waardes gaan testen via www.testjegezondheid.nl, dit is gebaseerd op dit artikel van Life Extension,:

– Fibrinogen, hoge waardes wijzen op ontstekingen in de arteriën

– Hemoglobin A1C, dit vertelt iets over de langdurige glucose huishouding

– DHEA, dit is een precursor hormoon voor testosteron en oestrogeen. Bij verlaagde waardes is dit makkelijk bij te slikken als supplement

– PSA, dit is om een eventueel voorstadium van prostaatkanker te detecteren

– C-Reactive Protein, dit is een eiwit uit de lever en een indicator voor ontstekingen in het lichaam.

– Homocysteine, is een afbraakproduct, bij verhoogde waardes hangt dit samen met cognitief verval

– TSH, het peil van het schildklierhormoon, mogelijk belangrijk om in de gaten te houden bij vaak vasten

– Testosterone (Free), een afname van testosteron hangt samen met veel aandoeningen, zowel fysiek als cognitief

– B12, in combinatie met homocysteine belangrijk, stel dat homocysteïne relatief hoog is, en B12 laag, dan kan het helpen om meer B12 te slikken.

Met name C-Reactive Protein is een belangrijke test, in veel onderzoeken naar veroudering komen bij vitale ouderen lage waardes voor, zelfs waardes van 0. Het wijst op een lichaam met weinig (steriele) ontstekingen.

5. AGE-test en vitamine K2 test

AGE staat voor Advanced Glycation Endproducts. Het gaat om gekarameliseerde eiwitten die zich in het lichaam stapelen naarmate je ouder wordt. De stapeling hiervan lijkt weer te correleren met vele welvaartsziekten, zoals diabetes en Alzheimer. Bij de Nederlandse longevity guru Pim Christiaans heb ik een AGE test kunnen doen en daarnaast een vitamine K2 test. De AGE is een non-invasieve test die door middel van licht de fluorescentie van het weefsel meet, hier kan het AGE gehalte uit worden bepaald. Het resultaat was niet gunstig, ik kwam uit op een niet ernstige verhoging, maar toch lag mijn waarde op het gemiddelde van iemand van 50 jaar oud. Dus 10 jaar ouder! Gelukkig zijn er bepaalde supplementen, dieten, aanpassingen en medicijnen die de AGE’s weer kunnen afbreken. Uit de zogenaamde StiffnoGraph test, die door middel van trillingen de soepelheid van je haarvaatjes test kwam naar voren dat ik een vitamine K2 gebrek heb, gelukkig is dit makkelijk aan te vullen.

 

6. Chronomics, epigenetisch DNA profiel

Last but not least, stuur ik mijn wangslijmvlies op naar Chronomics, www.chronomics.com Dit bedrijf kijkt niet naar je passieve DNA, maar naar de invloeden van je omgeving, dus ook je levensstijl en voeding op je DNA. Bepaalde stukken van je DNA kunnen uitgezet of juist geactiveerd worden. Misschien wel de grootste invloed heeft roken, in negatieve zin… Ze sturen hier een rapport over op met leefstijladviezen, daarnaast hebben ze ook een community, net als de Blue Zone community waarbij informatie en adviezen uitgewisseld gaan worden. Er komt ook een soort “epigenetische leeftijd” uit het rapport, dat wordt mijn belangrijkste referentieleeftijd die omlaag moet! Elk jaar ga ik de test opnieuw doen.

7. Mijn verlanglijstje

Aangezien ik al aardig wat kwijt was voor al deze testen en door mijn gewichtsverlies ook een hele nieuwe garderobe heb moeten aanschaffen heb ik twee testen op de lange baan geschoven. Ten eerste wil ik een Prescan test herhalen, deze heb ik ook in 2010 gedaan. Je lichaam gaat hierbij onder de scanner en tevens worden enkele labwaarden getest en krijg je een volledige lichamelijke check-up. In 2010 kwam hieruit dat ik een Pheochromocytoom had, een soort goedaardige bijniertumor, ik had hier flink klachten van, maar dit werd door de cardioloog in Nederland als hyperventilatie gezien. Het betekent dat er af en toe enorme pulsen adrenaline vrijkomen, waardoor je helemaal bleek wegtrekt. Na het verwijderen van de bijnier waren de klachten gelukkig verdwenen.

Daarnaast wil ik naast een epigenetisch profiel ook het normale DNA profiel bestellen bij Chronomics.com, om eventuele erfelijke risico’s voor bepaalde ziektes te achterhalen, maar dit is erg prijzig daar, wellicht laat ik dit doen bij “Dante’s lab”, maar ik vind het wel fijn als alles onder één dak kan, voorlopig stel ik het maar even uit.

Dus ben ik toch op 7 uitgekomen, maar het duizelt me niet, dus dit voelt prima. De volgende keer blog ik over de resterende resultaten van de testen, behalve die van Chronomics.com, want dat duurt 2 maanden of langer, en ga ik mijn plan van aanpak omschrijven om mijn longevity te verbeteren.

 

Roland.

Recommended Posts

Leave a Comment

Heb je een vraag?

Je mag mij altijd een email sturen. Ik streef ernaar om deze binnen 24 uur te voorzien van een antwoord op je vraag!